Jämställdheten

Idag tänkte jag skriva om någonting jag inte riktigt brukar, så detta kommer bli ett lite annorlunda inlägg. Men det behövs. Jag tänkte skriva om jämställdheten.
För några veckor sedan hade vi ett grupparbete i SO:n som skulle handla om lite olika grejer, och min grupp fick temat 'arbetslivet'. I det temat stod det bl.a. om jämställdheten i arbetslivet, och andra viktiga grejer. Jag har själv varit ganska insatt i detta sen tidigare och jag tycker att det är sjukt viktigt att prata om. Jag är dock inte värsta experten på detta, men jag känner bara att jag vill ta upp det här. 
 
I min SO bok finns det en sida där det står en massa 'Viktiga årtal i kvinnohistorien'. Jag kan skriva några exempel här. "1864; Mannen förlorar sin lagstadgade rätt att aga sin hustru". Alltså fram till år 1864, hade männen rätt att SLÅ sina hustruar? Varför? Jag har ingen aning. "1921; Kvinnor får allmän rösträtt och blir valbara i riksdagen". Innan detta årtal var det alltså bara män som fick rösta till riksdagen, och vara valbara dit. Undrar varför här också? Varför var det såhär? Vad gjorde att männen var dem som alltid skulle ha makten och rätten till att göra hemska saker utan att bli straffade? Som tur är så är det inte så länge. Men det finns massa andra grejer som fortfarande är så fel, som att männen kan få upp till 25% högre lön än kvinnor, även fast de jobbar på samma jobb.
 
Det finns så mycket som fortfarande är "ojämställdt", som jag verkligen hoppas att vi ALLA kan göra något åt. Om alla hjälps åt så kommer det funka.
 
 
 
Postat av: Maja!

Håller med dig, hoppas att detta ändras! :)

2014-06-16 @ 13:55:53
URL: http://meemyandi.blogg.se
Postat av: Alice

Det är sjukt hur samhället har sett ut och ser ut. Håller med dig, varför såg det ut så? Varför finns fortfarande orättvisorna kvar? Hoppas verkligen att det kommer bli ännu mer förbättring.

2014-06-21 @ 08:46:54
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: vanja

sv: taaack :*

så bra skrivet, you gooo girl

Svar: åhh tack ♥
matiiildaa.blogg.se

2014-06-21 @ 23:37:55
URL: http://vvanja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


Din blogg/tumblr/URL:


Kommentar: