HUR JAG REDIGERAR MINA BILDER

 
Det var jättemånga som ville att jag skulle visa hur jag redigerar mina bilder! Så här är i princip hur jag gör. Jag använder mig utav redigeringsprogrammet GIMP, som man faktiskt kan ladda ner helt gratis. Jag tycker verkligen att det är superbra och jag har inte ens tänkt tanken på att byta till Photoshop även fast jag redigerat bilder och annat i mer än tre år.
 
 
1. Jag öppnar alltid bilden jag ska redigera på ett nytt lager och inte som bakgrund eftersom att jag vill förminska bilden så att den får plats på bloggen. Sedan ändrar jag lite i kurvan så att bilden blir ljusare, vilket jag älskar. Kurvan hittar ni om ni klickar på "Färger" högst upp, precis som alla andra förutom när man ska göra bilden skarpare.
 
 
2. Efter det ändrar jag färgerna i bilden lite grann. Jag vill t.ex. att bilden ska se varmare ut, och då drar jag lite åt "röd" och "gul". Detta kan var väldigt viktigt ifall bildens färger blivit helt galna när man fotat, för då kan man bara enkelt fixa det sedan. 
 
 
3. Denna delen älskar jag, haha. Nu brukar jag göra så att färgerna blir skarpare, så att t.ex. dem blekare färgerna lyser upp mycket mer och blir mer färgglada (if that makes sense?). Ni förstår nog när ni testar. Det är ganska viktigt att inte överdriva med detta då det kan se otroligt onaturligt ut. 
 
 
4. När jag redigerar mina bilder brukar jag även göra dem skarpare. Detta gör väldigt mycket i bilden, den ser väldigt mycket mer proffsig och bra ut. Men samma sak här; gör inte bilden för skarp för även det kan se vädligt konstigt ut! Efter jag gjort det så ändrar jag ibland ljusstyrkan lite igen eftersom man ser mer hur slutresultatet blir, så man kan fixa till det sista.
 
 
5. Ibland när jag redigerar mina bilder så kan jag även lägga på ett "filter" så att ljuset ser lite annorlunda ut på bilden. I programmet jag använder finns det inga färdiga filter (vad jag vet), så jag gör mitt egna. Börja med att lägga ett nytt lager ovanför bilden, och sedan väljer du verktyget som är markerat på verktygslådan på bilden. På "verktygsalternativ" väljer du vilken sorts toningsverktyg du vill använda, och välj det jag har! Efter det bytar du färg på färgerna du har till ljusorange, vit, ljusrosa, etc (någon ljus färg). Efter det tonar jag ut färgen (där det står opacitet längst upp till höger) för att det ska se mer naturligt ut.
 
 
6. Här är slutresultatet!! Så svårt är det faktiskt inte. Om ni har några frågor så är det bara till att kommentera, jag svarar på allt! Hoppas ni tyckte det var kul att se hur jag redigerar mina bilder :)
Postat av: Linn Strömberg

GIMP är otroligt bra eftersom att det innehåller många utav PS's funktioner, men är gratis! :D

2015-08-25 @ 20:22:36
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Cajsa Lindahl

jag har den där från lush och bodyshop! :D

sv. Ja, jag med! :D Hehe...men gör bort med lite för mycket pengar på det bara..^^

2015-08-25 @ 20:27:13
URL: http://cjssong.blogg.se/
Postat av: Angelica Bengtsson

Kul att se, ofta kan enkel och lätt redigering göra väldigt stor skillnad, det behöver inte vara avancerat!

Svar: nej, precis! :)
matiiildaa.blogg.se

2015-08-25 @ 20:42:34
URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: Emma & Julia

Åh så himla fint det blev :)

2015-08-25 @ 20:52:25
URL: http://xoxo.blogg.se/
Postat av: LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Snyggt! Brukar leka i GIMP när jag gör bilder oså, men redigerar aldrig i det faktiskt. Använder mig av Photoscape till det. :) Men GIMP är riktigt bra!

Svar: Ska kolla in photoscape! :)
matiiildaa.blogg.se

2015-08-25 @ 21:05:13
URL: http://babustyle.forme.se
Postat av: Jeanette

Roligt att läsa :)

2015-08-25 @ 22:07:45
URL: http://nouw.com/jeanettekKoplik
Postat av: Linda

bra tips!:D

2015-08-26 @ 16:00:42
URL: http://www.nouw.com/LindaLinnros

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


Din blogg/tumblr/URL:


Kommentar: