Läsarfråga - ekonomiprogrammet

 
Hej! Vad tycker du om ekonomiprogrammet? Är det nån kurs som är mycket svårare än de andra? /Ellen
 
SVAR: Jag tycker att det faktiskt är ganska kul, det är dock bara två stycken kurser nu i ettan som skiljer sig från att gå nian (om man bortser ifrån att SO nu är samhällskunksap och NO är naturkunskap) och det är privatjuridik och företagsekonomi. I privatjuridiken har vi än sålänge fått lära oss om rättsalen, Sveriges lagar, vilka sorters brott man kan begå och även lite om avtal. I företagsekonomin har vi fått lära oss om marknaderna, de olika företagsformerna, hur man skapar företag, affärsidéer, osv.
 
Till vintern väljer vi vilken inriktning vi ska gå i tvåan, antingen ekonomi eller juridik. Som det ser ut just nu har jag ingen aning om vad jag ska välja då båda kurserna är så himla bra inför framtiden. Jag är ganska nöjd med att jag valde ekonomiprogrammet då det känns som att man lär sig sjukt bra grejer som man kommer ha nytta av resten av livet. Man får helt enkelt många fördelar inför "vuxenlivet", haha.
 
Allting är ju självklart svårare och mer komplicerat nu på gymnasiet, men jag skulle nog säga att matten blir svårare. Man kör i ett helt annat tempo och det går inte att ligga efter. Men om man gör det man ska så är inte det något man ska oroa sig över. Annars går också naturkunskapen ganska snabbt då man bara behöver läsa en kurs i det under gymnasietiden, dvs att jag behöver aldrig någonsin läsa naturkunskap efter ettan (vilket jag är SÅ glad över, inte mitt starka ämne). 
 
Hoppas du fick svar på dina frågor, det blev ett ganska långt svar haha. Om någon annan har någon fråga om ekonomiprogrammet eller gymnasiet överhuvudtaget så är det bara att fråga!
Postat av: Linn Strömberg

Matten är verkligen pain in the ass!! Speciellt när man har en lärare som bara säger att man kommer faila nästa kurs när man ber om hjälp -.-

2015-10-31 @ 16:49:50
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


Din blogg/tumblr/URL:


Kommentar: